måndag 11 mars 2013

Autopilot !

 I Mathilda satt det en CETREK 701 autopilot som ej fungerade och då denna är lite till ålders kommen så tänkte jag inte krångla så mkt med den men lite jobb kan man väl lägga ned :o)
 De slutade med åtminstone 4-5 timmar då jag kunde konstatera att först o främst så var vridströmbrytaren kass så den byttes ut mot lite hemma-pul ifrån hyllan, med detta fick jag gång livstecken men ingen riktig funktion så planerna fick ändras....
Snål o gniden som jag är så mkt om o men senare så köpte jag de billigaste på marknaden: Raymarine S1000, en pilot främst för små utombordar-båtar men enligt utsago så tror alla "experter" (Raymarine Sverige och Hjertmans) att de ska funka bra. Talade med en som sålt en till en Nimbus 4000 och det hade fungerat bra.
 Här ovan är den gamla installationen, en modell av auto-pilotpump jag aldrig sett någon annanstans, en vanlig "syten" rattpump som drivs av en nedväxlad elmotor via en axel.
 Det blev lite smäckrare med modernare prylar.Nedan monteringen av "Hjärnan".
 Montaget avslutades och provkördes sent fredag kväll i -20 grader men Eber D3 och en kupevärmare gjorde livet ganska behagligt.

Nu ska det bara kopplas datakabel till gps:en o sen är det bara att fortsätta på listan.

#Ledbelysning i Ruffarna
#Toainstallationen ska ses över
#Led lanternor
#Badbryggan, ev förlängas o komp med en stege
#Peke el annan lösning för stege och ankarmontage fram
#Nya dynor i sittbrunnen
#
#
#
#